مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

اطلاعات سودمن سفر به کشور اکراین

اطلاعات سودمن سفر به کشور اکراین

کلیات

اوکراین به لحاظ وسعت دومین کشور بزرگ اروپا پس از روسیه بشمار می آید که مساحت آن 603700 کیلومترمربع میباشد. این کشور پس از انقلاب اکتبر سال 1917 در روسیه بعنوان یکی از جماهیر سوسیالیستی محسوب شده و پس از فروپاشی شوروی درسال 1991 به استقلال رسیده است جمعیت اوکراین 47 میلیون و 440 هزار نفر میباشد که از این تعداد حدودا 23 میلیون نفر در شهرها وحدود 15 میلیون نفر در روستاها زندگی می کنند.

پایتخت اوکراین کی یف با جمعیت بیش از دو میلیون نفر، می باشد.

این کشور درشمال دریای سیاه قرار گرفته و از شمال به بلاروس، از شمال  و شرق به روسیه، از جنوب و جنوب غربی به رومانی و ملداوی و از غرب به کشورهای لهستان، مجارستان و اسلواکی محدود می شود و همچنین از طریق دریای سیاه با ترکیه، بلغارستان و گرجستان دارای مرز مشترک دریائی میباشد.

زبان مردم اوکراین هم گروه با زبان های اسلاو شرقی است  و شباهت زیادی به زبان روسی دارد. مسیحیت دین رسمی مردم اوکراین و درصد قابل توجهی از مردم این کشور تابع کلیسای ارتدوکس بوده و اقلیتی تابع کلیسای کاتولیک میباشند. اقلیت های مذهبی دیگر دراین کشور کم و بیش وجود دارد و آمار مسلمانان این کشورتقریبا دومیلیون نفر گزارش می شود.    

  ایمنی و امنیت

1- جرائم خرد و خیابانی همچون کیف قابی، باج گیری، تهدید و ارعاب، ایجاد مزاحمت بخصوص برای اتباع خارجی از سوی برخی افراد نژاد پرست و ارتکاب برخی سرقت های مسلحانه از منازل در شب، از دیگر مسائل نگران کننده اجتماعی در اوکراین است و اغلب توریست ها و اتباع خارجی قربانیان کیف قاپی و سرقت هستند.

5- در سال گذشته مواردی از جمله آزار و اذیت برخی از تجار و دانشجویان ایرانی، ایجاد مزاحمت و اخاذی از آنها گزارش شده است که علیرغم پیگیریهای به عمل آمده از طرف نمایندگی، نتیجه مطلوبی حاصل نشده است

  قوانین، آداب و رسوم

1- ماده 26 قانون اساسی اوکراین

اتباع خارجی و اتباع فاقد ملیت که به طور قانونی در خاک اوکراین سکونت دارند از همان حقوق و آزادیها و نیز مسئولیتهای اتباع اوکراین بهره مند میباشند، به جز در مواردی که در قانون اساسی، قوانین و یا قراردادهای بین المللی اوکراین آمده است.

مجموعه قوانین جنایی و جزائی اوکراین شامل 447 ماده میباشد و از سال 2001 معتبر و مبنای استناد و استفاده در دادگاهها و مراجع قضایی میباشد . بخشهایی از این مجموعه قوانین که مربوط به اتباع خارجی است در زیر آورده شده است:

ماده 6: اعتبار قانون مسئولیتهای جزایی در خصوص ارتکاب جرایم در خاک اوکراین

1- تمامی افرادی که در خاک اوکراین مرتکب جرمی می شوند در قبال همین مجموعه قوانین مسئول و پاسخگو هستند.

2- موضوع ارتکاب جرم از سوی نمایندگان دیپلماتیک و یا سایر افرادی که بر اساس قوانین اوکراین و قراردادهای بین المللی اوکراین با سایر کشورها قابل محاکمه توسط دادگاههای اوکراین نیستند از طرق دیپلماتیک حل و بررسی می گردد.

ماده 8: اعتبار قانون مسئولیتهای جزایی در خصوص ارتکاب جرائم توسط افرادی خارجی و یا افراد فاقد ملیت درخارج از اوکراین

افراد خارجی ویا افراد فاقد ملیتی که دائما در اوکراین سکونت ندارند درصورت ارتکاب جرم درخارج از اوکراین درموارد پیش بینی شده در قرار دادهای بین المللی اوکراین ویا در صورتی که این افراد بر اساس مفاد این مجموعه قوانین مرتکب جرائم سنگین بر علیه حقوق و آزادی اتباع و یا منافع اوکراین شوند در قبال قوانین اوکراین دراین کشور مسئول میباشند.

 ماده 9:  عواقب حقوقی محاکمه افراد درخارج از اوکراین

درصورتی که دادگاه یک کشور خارجی تبعه اوکراین، شخص خارجی و یا شخص فاقد ملیتی را بابت جرمی که در خارج از اوکراین مرتکب شده محاکمه و مجرم اعلام نماید و آن شخص مجددا در اوکراین مرتکب جرم گردد حکم دادگاه آن کشور نیز میتواند محسوب گردد.

2- برای رانندگی در این کشور می باید گواهینامه ملی آن کشور یا یک گواهینامه بین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید. (I D P) یک مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از 160 کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین المللی، می تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

3- به علت عدم وجود قرار داد اتقال محکومین از حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور به زندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.

4-  چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده 36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و. مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد.

  الزامات ورود و اقامت

1- اشخاصی که شهروند کشورهای مستقل مشترک المنافع نیستند برای ورود به اوکراین نیازمند روادید میباشند. روادید ورودی به اوکراین را میتوان از سفارت اوکراین درتهران دریافت کرد.

2- وجود دعوت نامه از طرف شخص، شرکت و یا سازمانی در اوکراین برای دریافت روادید الزامی بوده و شهروندان خارجی نمی توانند در فرودگاه ها و یا نقاط عبور مرزی روادید دریافت کنند. موسسه خدمات تجاری کی یف به طور مصرانه توصیه می کند که تجار پیش از وارد به اوکراین مدارک خود را بیمه کنند. مهلت اعتبار روادید در دعوت نامه مسافر مشخص میگردد. برای تمدید مهلت اعتبار روادید به وزارت امورخارجه مراجع کنید (تلفن: 2263379-044).

3- همه خارجی ها که از اوکراین بازدید می کنند غیراز اشخاصی که سه روز کاری در خاک اوکراین میخواهند بمانند وغیر از نابالغ ها (سن آنها کمتر از 18 میباشد) باید گذرنامه های خود را در ادارات صدور روادید. مجوز و گذرنامه وزارت امورخارجه ( اویر ) ثبت کنند. کنترل شدیدی در اجرای قانون وجود ندارد ولی مسافرانی که گذرنامه هایشان را ثبت نکرده اند در هنگام خروج از اوکراین وبرای تمدید مهلت اعتبار روادید دچار مشکلات و تاخیر خواهند شد. ثبت پاسپورت به هنگام اقامت در هتل ها، هنگام ثبت شرکت توسط تجار و هنگام ثبت نام دانشجویان به صورت اتوماتیک انجام می شود. میزبانان، اقوام و خویشاوندان و صاحب خانه های خارجیان باید گذرنامه های آنان را در اداره صدور روادید، مجوز و گذرنامه وزارت امورخارجه به ثبت برساند. حق ثبت معمولا هنگام تمدید اعتبار روادید و ثبت پاسپورت پرداخته میشود.

4- کلیه اتباع خارجی موظف هستند در هنگام ورود محل اقامت خود و سازمان دعوت کننده را اعلام نمایند.

5- اتباع خارجی قبل از مراجعه به گیت عبور، موظف به تکمیل فرمی درخصوص مشخصات فردی، هدف از انجام سفر، مدت زمان اقامت در این کشور، سازمان دعوت کننده و غیره میباشد.

6- ورود و خروج اشیائی همچون مواد منفجره، مواد محترقه، مواد مخدر، اشیاء تیز و برنده، مواد روانگردان، سلاح گرم، وسایل کامپیوتری و گرافیکی، اشیاء عتیقه، دارو، مواد شیمیایی، مواد غذایی با حجم بالا، حمل مواد غذایی و مایعات در ظروف شیشه ای ممنوع است.

7- ورود وسایل برقی، کامپیوتری،هنری، منزل و طلاجات و غیره ممنوع نیست. اما فرد موظف به پرداخت حق گمرک آن میباشد.

8- ورود و خروج ارز از اوکراین ممنوع است، درصورتی که فرد بیش از 85 گیونا (واحد پول اوکراین معادل 150 تومان ایران) و 1000 دلار آمریکا داشته باشد، هنگام ورود باید اعلام نماید، در غیر این صورت در زمان بازرسی توسط پلیس و همچنین در هنگام خروج در صورتی که دلار بیش از مبلغ فوق داشته باشد، مصادره شده و علاوه بر آن فرد موظف به پرداخت جریمه نیز میباشد. باتوجه به سوابق موجود این مسأله موجب مشکلات زیادی برای شهروندان ایرانی شده است.

9- کلیه افراد موظف هستند قبل از عبور از گمرک، فرم مربوطه را تکمیل نمایند و وسایل همراه خود را اعلام نمایند.

  بهداشت

1- سازمان بهداشت جهانی این بیماریهای را در این کشور گزارش نموده است:

هپاتیت A /سل/ دیفتری/ تب تیفوئید

2- لازم است قبل از سفر به این کشور کنترل نمائید واکسن های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاریخ مقرر زده باشید. همچنین بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بیماری های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه نمائید.

3- از نوشیدن آب شیر پرهیز کنید (آب آشامیدنی در هتل ها و سوپرمارکتها فروخته می شود). خارجی هایی که برای مدت طولانی به اوکراین سفر می کنند، می توانند فیلترهای تصفیه آب را برای استفاده از آب زلال تهیه کنند. تاجرانی که برای مدت کوتاه در اوکراین اقامت خواهند کرد باید از کیفیت و بهداشتی بودن محصولات غذای مطمئن باشند.

4- در اوکراین بیمه های بین المللی در بیمارستانهای خصوصی معتبر نمی باشد. بیماران برای درمان باید به پلی کلینیک های دولتی و یا خصوصی مراجعه کنند. برای بستری شدن در بیمارستان، پزشک معالج باید دستور العمل لازم را به بیمارستان اعلام کند. برای موارد اورژانسی، می توان با اورژانس دولتی و با شماره 03 تماس گرفت  گرفتن این شماره از تمامی باجه های تلفن بصورت مجانی است و نیازی به داشتن کارت تلفن نمی باشد) . هزینه ای بابت خدمات اورژانس دولتی پرداخت نمی گردد. خدمات اورژانسی از سوی شرکت های خصوصی از قبیل بوریس،  مدیکوم و سایر شرکت ها نیز انجام می گیرد. بعنوان مثال، برای تماس با شرکت مدیکوم باید با تلفن 055 تماس گرفت و هزینه این کار تقریبا معادل 30 دلار میباشد . بیمارستان ها از پذیرش مستقیم بیماران اورژانسی خودداری می کنند. خارجی ها باید بابت هزینه های درمانی غیر اورژانسی به بیمارستان ها پول پرداخت نمایند و این امکان را دارند که بدون پیش پرداخت در بیمارستان های دولتی بستری شوند.

5- اوکراین علیرغم به ارث بردن برخی از ساختارهای علمی و صنعتی شوروی سابق از لحاظ سطح زندگی و درآمد و مسائل اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد. بعد از ایدز، بیماریهای سل، هیپاتیت، پوستی و گریپ (نوعی آنژیم) دراین کشور شایع است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اوکراین به وب سایت www.ukraine.org  مراجعه شود.

6- طبق آمارهای رسمی حدود 250هزار نفر بیماری ایدزی دراین کشور وجود دارد که از این حیث در اروپا بی سابقه است همچنین بر اساس برخی آمارهای غیر رسمی سازمانهای بین المللی، تعداد مبتلایان به ایدز به حدود 500000 هزار نفر در اوکراین بالغ می شود.  با این وصف و با توجه به امکان ابتلا به ایدز یا سایر بیماری های مسری نظیر هپاتیت ب لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز نمائید.

5- جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در این کشور می توانید به سایت بهداشت جهانی www.who.int/countries/en/ مراجعه نمائید.

  شرایط سفر و اطلاعات سودمند

1- خرید کالا و استفاده از سرویس های عمومی صرفا با پول رایج این کشور یعنی روبل انجام می گیرد، البته می توان دلار و یا دیگر ارزهای موجود را در بانک ها، صرافی ها یا هتل های این کشور به پول محل تبدیل نمود.

2- در بدو ورود به این کشور چنانچه در شهر کی یف اقامت نمودید، سعی کنید در اولین زمان ممکن آدرس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را که به همین منظور در اختیار شما قرار گرفته است، پیدا نمائید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید.

3- چنانچه در این کشور دچار حوادثی مثل سرقت پول یا مدارک مسافرتی شدید، ضروری است قبل از هر کار موضوع را به اطلاع پلیس محل برسانید و گزارش پلیس را در این رابطه دریافت نمائید. بدیهی است گزارش رسمی پلیس، به شما امکان خواهد داد موضوع را در نهاد های مربوطه به نحو موثرتری پیگیری نمائید.

4- علاقمندان به تحصیل در دانشگاههای اکراین می توانند اطلاعات و راهنمائی های لازم در خصوص وضعیت تحصیل در دانشگاههای این کشور را از دفترچه راهنمای دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در دانشگاههای اکراین، که در روی سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف به آدرس ذیل قرار دارد، استفاده نمایند.  

 http://dinary.blogfa.comنقل از سایت : 

نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 471 زمان: 16:38 تاريخ: سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:اطلاعات سودمن سفر به کشور اکراین, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت